jump to navigation

Siapa kenal jenis mangga ni? March 6, 2010

Posted by jamyun in Menarik.
trackback

Ni kali mau kongsi maklumat dengan kamurang sana kampung. Baru baru ni saya ada jumpa satu buah mangga (berdasarkan bau dan rasa lah). Tapi sebelum ni tidak pernah saya jumpa jenis buah ni. Saiznya kecil saja macam usia buah mangga yang masih kecil tapi boleh dimakan. Saya agak besar saiznya macam buah pinang yang masih mudah lah. Warna kuning (buah yang masak). Kalau mentah tidak tau lah apa warna. Yang saya dapat ni sudah masak. tetapi tidak lah manis sangat dan tidak lah asam sangat.Saya ingat tu Dumpiring, tapi tidak pasti. Saya rasa bukan Dumpiring, sebab ni buah jiran rumah saya bawa/beli dari KL. Jadi buah apa ni?

Nota: Saya dapat feedback daripada salah seorang warga kampung ni..saudara Epei (epei88@gmail.com), Nama buah ni ialah BUAH KUNDANG.

Comments»

1. epiee - March 15, 2010

Kalau di semenanjung, dorang panggil ni BUAH KUNDANG..

jamyun - March 18, 2010

wah ko kenal ini buah epei..saya pun tidak pernah jumpa bah..haha..terima kasih ah bagi maklumat..Ko mana bah sekarang ni?

2. bb... - August 1, 2010

Arr.. mcm tambatus jak pn 2.. hehe..

3. adan - January 28, 2011

mgga wani 2 kan…

4. Tulunkimanis - January 19, 2014

Ni kalau org dusun panggil ‘bahab’, area ranau dan kundasang banyak ni… try tanya org tua-tua di kg bariawa dorg kenal tu bahab, asal ranau juga kebanyakannya…

5. carls - May 19, 2014

ini la nama dia bahab, banyak di ranau ni…tanya datuk nenek kamu yg asal ranau dia tau tu


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: